قوطی­های فلزی­ای که از آن­ها جهت بسته بندی کنسروها و از جمله کنسرو تن ماهی استفاده می­شود، شامل سه قسمت بدنه، سر و ته است. بدنه شامل یک ورقه مستطیل استوانه­ای شکل است که دو ضلع آن به هم  جوش داده شده­اند. قسمت سر و ته قوطی نیز به صورت دربندی سر هم می­آید. یک طرف این قوطی­ها که ته است قبل از پرشدن و سمت دیگر آن پس از پرشدن بسته می­شود. این مثالی از رایج ترین شکل تولید قوطی کنسروی است که امروزه عرضه می­گردد.

 

قوطی تن ماهی سه تیکه و دوتیکه تولید می­شود و تولید هر کدام از آنها با توجه به تقاضای مشتری است که هر یک مزایا و معایب خود را دارد. این قوطی­ها در سه  وزن متفاوت 12 گرمی، 180 گرمی و 200 گرمی تولید می­شوند. درکل، نیازی مشتری است که تعیین می­کند اندازه و ابعاد، درب آن، چاپ بیرونی و همچنین جنس لاک داخلی آن به چه شکلی باشد.

 

تاريخچه

 

به قوطي کردن مواد غذايي  در اصطلاح Canning می­گویند. تاریخ قوطی کردن مواد غذایی مربوط به زمان ناپلئون بناپارت است که در آن دوران امپراطور فرانسه احساس کرد که باید به نحوی برای سربازان خود غذا تهیه کند که فاسد نباشد. نتیجه آن شد که در سال 1840 ميلادي، ماهي و ميوه برای نخستین بار به صورت کنسرو شده تهیه شد. در کشور ما نیز این صنعت به سال 1309 شمسي بازمی­گردد که بعدها سيستم‌هاي لاک‌زني اتوماتيک به این قوطی­های کنسروی اضافه شد و در نهایت به شکلی درآمد که امروزه می­بینیم.

برای تهیه تن ماهی از انواعی از ماهی­های خانواده اسکامبريدهScombridae) ) استفاده می­شود. این ماهی­ها در آب­های اقيانوس کبير، هند، اطلس پیدا می­شوند. همچنین می­توان این ماهی­ها را در برخی از درياهاي وابسته به اين اقيانوس‌ها مثل آب‌هاي جنوبي ايران(درياي عمان، تنگه هرمز و قسمتي از خليج‌فارس) پیدا کرد. این ماهی­ها، جنس و گونه‌هاي متعددي دارند.

 

جنس قوطی تن ماهی

جهت بسته بندی نمودن کنسرو ماهی، قوطی­های فلزی کاربرد زیادی دارند که حتما باید به وسیله انواع قلع اندود لاک دار ویژه پوشانده شده باشند. اسیدهای آمینه گوگردی که درون پروتئین­های داخل ماهی وجود دارند، با گذشت زمان و فرآیند حرارتی، منجر به آزاد کردن یون گوگرد می­گردد که با یون­هایی که در آهن بدنه قوطی وجود دارد، به سولفور آهن تبدیل می­گردد و یا اینکه با قلعی که در اندود قلع وجود دارد به سولفور قلع تبدیل می­گردد. سولفور مس و سولفور قلع هیچ کدامشان مضر سلامتی نیستد اما با گذشت زمان سبب تغییر رنگ بدنه قوطی می­شود و آن را به رنگ سیاه درمی­آورد که جهت پیشگیری از آن باید از لاک­هایی که مقاومت بالایی در برابر گوگرد دارند استفاده نمود، اینگونه لاک­ها، مخصوصا برای ماهیانی که مقدار بیشتری متیل آمین اکسید TMAO دارند مناسب تر است. لاک­هایی که برای قوطی­های تن ماهی استفاده می­شوند در چندین گروه جای می­گیرند:

 

الف- لاک غیر آلی:

 

در این گونه لاک­هاب غیرآلی، می­توان مواد معدنی­ای مثل اکسید روی را نیز به لاک اضافه کرد تا سبب شود گوگرد جذب آن شده  و تبدیل به سولفورو روی سفید رنگ گردد و جلوی تغییر رنگ مواد داخل قوطی را بگیرد.

 

ب -لاک های آلی:

1-لاک های وینیل: این لاک­ها در برابر مواد شیمیایی، مقاومت زیادی از خود نشان می­دهند ولی نقطه منفی آن نیز این است که با بالا رفتن دما می­تواند نرم شده و ماهی داخل قوطی به آن بچسبد.

 

2- لاک های الئورزین: استفاده ازاین نوع لاک­ها در قوطی­های تن ماهی متدوال تر است و شامل فرمول­های متفاوتی هستند که هرکدام کاربردهای خاص خود را دارند و چون مقاومت بالایی در برابر مواد شیمایی دارند، استفاده از آنها از لحاظ اقتصادی می­تواند بسیار به صرفه­تر باشد.

 

3- لاک های فنولیک: مقاومت خوبی در برابر گوگرد ماهی دارند اما سبب می­شوند مواد داخل قوطی بوی غیرطبیعی به خود بگیرد که مورد پسند پسند مصرف کنندگان نیست. همچنین مقاومت بالایی در برابر آسیب­های مکانیکی ندارند.

 

4- لاک های اپوکسی: در برابر اسید و گوگرد مقاومت بالایی دارند اما چون تکنولوژی­ای که برای تولید آن­ها مورد استفاده قرار می­گیرد از پیچیدگی بالایی برخوردار است، بنابراین هزینه­های بالایی را می­طلبد و بنابراین از لحاظ اقتصادی اصلا مقرون به صرفه نیست.

در برخی کشورها، قوطی­های آلومینیمی به عنوان جایگزین قوطی فولادی کاربرد دارند و چون نرمتر هستند، برای قوطی­های کوچک و متوسط کاربرد دارند و برای قوطی­های بزرگتر مناسب نیستند. می­توان موادی مثل منیزیم، منگنز یا کُرُم را به ورق آلومینیم اضافه کرده و مقاومت آن را بالاتر برد

همچنین می­توان به جای آلومینیم، آلیاژ آلومینیم و منیزیم به کاربرد و مقاومت ورق را بالا برد تا جایی که مقاومت آن در حد قوطی­های فولادی گردد. برای اینکه بتوان قوطی­های تن ماهی را از ورق آلومینیم درست کرد باید مقاومت آن را در برابر خوردگی بالا برد. برای بالا بردن مقاومت، ورق را از محلول اسید سولفوریک رقیق عبور می­دهند تا بارهای الکتریکی مثبت آن از بین رفته و تمایلی برای ترکیب شدن با مواد شیمیایی نداشته باشد و بنابراین خوردگی آن کاهش یابد.

درون این قوطی تن ماهی را  را نیز با لاک مناسبی می­پوشانند که در برابر قوطی­های فولادی ای که در بسته بندی به کار برده می­شوند، مزایای زیر را دارند:

 

1- آهن ندارند.

2- یون­های آهن درآنها وجود ندارد و بنابراین رنگ و بوی آن دچار تغییر نمی گردد.

3- باز کردن آنها راحت­تر است

4- بسیار سبک هستند

5- در مناطقی که رطوبت بالایی دارند، برخلاف قوطی­های فولادی زنگ نمی­زنند  و در اثر اکسیژن هوا یک لایه اکسید آلومینیم روی آن ایجاد می­شود که سبب می شود  قوطی در ادامه اکسیداسیون و سوراخ شدن ایمن بماند.

کنسرو تن ماهی کاربرد بسیار زیادی در مقایسه با سایر کنسروها دارد و مصرف آن نیز بسیار آسان است و ارزش غذایی بالایی دارد. اما متاسفانه قیمت تن ماهی در کشور ما بالاست و به گفته رئیس سازمان شیلات ایران، دلیل اصلی قیمت بالای این محصول را می­توان قیمت بالای قوطی تن ماهی و همچنین درب فلزی آن دانست که متاسفانه چون وارداتی است، بر قیمت تن ماهی تاثیرمنفی می­گذارد.

 

 

 

 

 

خدمات

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *