چاپ روی قوطی فلزی

چاپ قوطی های فلزی امری متداول در صنعت قوطی سازی است.برای اینکه محصول ارائه شده به بازار، زیبایی و ظرافت چشم نوازی داشته باشد، تولیدکننده ها سعی میکنند طراحی های چاپ قوطی خود را متنوع ارائه دهند. بدین منظور ابتدا طرح مورد نظر را با طراح و لیتوگراف در میان گذاشته و از لیتوگرافی میخواهند تا بعد از اصلاحات و تکمیل طرح مورد نظر،آن را به چاپخانه بفرستند. بعد از اینکه لیتوگراف طرح را آماده و محیا کرد توسط دستگاه های مخصوصی طرح منظور را بر روی ورقهای آلومینیومی که اصطلاحا به آنها زینک گفته میشود حک میکند.سپس زینکها بعد از آماده شدن در این مرحله به درون کوره رفته و به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در دمای مشخصی پخته میشوند.که به این مرحله زینک سوزی میگویند. بعداز اینکه زینکها از مرحله ی زینک سوزی عبور کردند آماده ی ارسال به چاپخانه جهت استفاده برای چاپ روی ورقهای قلع اندود میشوند.

 

بعداز اینکه زینکها به چاپخانه و اپراتور چاپ تحویل داده شد،اپراتور لبه های اضافه ی زینک را بعد از اندازه گیری دقیق بریده و از قطعه ی اصلی جدا میکند سپس زینکها که معمولا برای ۴رنگ اصلی طراحی و ساخته شده اند آماده ی نصب بر روی نور و چاپ میشوند. معمولا تمام رنگهای موجود در طرحهای مختلف از درهم آمیخته شدن ۴رنگ اصلی به دست می آیند.

دراین مرحله اوپراتور زینک مربوط به رنگها را که معمولا به ترتیب آبی،زرد،قرمزو مشکی هستند روی نورد (سیلندر) دستگاه سوار کرده و به دقت اندازه گیری و میزان میکند.سپس در محفظه مخصوص رنگ،رنگها را به دستگاه اضافه کرده و استارت کار زده میشود به این ترتیب چاپ روی ورقهای قلع اندرود آغاز شده و در زمان کمتر از ۲۰دقیقه (بسته به سرعت و دقت دستگاه) تا حدود ۱ساعت بعد ورقهای چاپ شده بعد از عبور از کوره ی حرارتی آماده بسته بندی،بارگیری و ارسال به قوطی سازی جهت تولید قوطی های مورد نظر میشوند.

بعد از تحویل ورقهای قلع اندرود چاپ شده به قوطی سازی،پروسه تولید قوطی آغاز میشود. در این پروسه ابتدا باید برش کناره ورقهای چاپ شده توسط اوپراتور و با استفاده از دستگاه قیچی گیوتین انجام گیرد.سپس ورقهای چاپی که کناره ی آنها جدا شده است توسط دستگاه دیگری به نام قیچی رول بری،به دو یا سه یا چهار قسمت مساوی به طول برش خورده میشود که اصطلاحا به این روش برش قطر گفته میشود‌.بعد از اینکه ورقهای چاپی برش قطر خوردند و ازهم جدا شدند این بار نوبت قیچی گیوتین است تا دوباره ورقهای برش خورده را به قطعات کوچکتر تبدیل کند.

مقالات

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *