قوطی­ های فلزی­ ای که در صنعت غذایی مورد استفاده قرار می­گیرند، به این دلیل که می­توانند کیفیت مواد داخلی خود را از نظر ویتامین­ها و پروتئین­ها و … حفظ کنند، تا به امروز، بهترین ظروف برای بسته­بندی مواد غذایی محسوب می­شوند و تاکنون هیچ ماده دیگری نتوانسته است جای این قوطی­های فلزی را بگیرد؛ به طوری که قادر است به مدت دوسال کیفیت مواد داخلی خود را حفظ کند.

صنعت قوطی­سازی به خصوص در دهه­های اخیر روند رو به رشدی داشته است و توانسته است از نظر تکنولوژیکی، پیشرفت­های قابل ملاحضه­ای داشته باشد. این روند صعودی درکشور ما نیز قابل مشاهده است به طوری که در گذشته برای ساخت این قوطی­ها از سیستم­های درز لحیمی استقاده می­شد و حجم این قوطی­ها بسیار زیاد بود ولی در سال­های اخیر حجم این قوطی ­ها کم شده است و از سیتم درز جوش به جای لحیمی استفاده می­شود.

 

 

در صنعت قوطی­ سازی از انواع مختلفی از ورق، از جمله ورق قلع اندود، ورق بدون قلع و ورق آلومینیوم استفاده می­شود. در ایران، سالانه چیزی در حدود  ۲۵۰۰۰۰ تن، ورق قلع اندود و بدون قلع به مصرف می­رسد و شركت فولاد مباركه که تنها تولیدكننده این نوع ورق است، قادر است سالانه در حدود ۱۰۰۰۰۰ تن تولید داشته باشد. به همین دلیل به ناچار در هر سال بیش از 150000 تن از این ورق­ها به ایران وارد می­گردد که در ضخامت­های مختلفی موجود هستند.

 

حمایت از صنعت قوطی­سازی

از این جهت که صنعت قوطی­سازی از صنایع قدیمی ایران محسوب می­شود، بنابراین بیشتر از ۷۰% ماشین آلات و تجهیزاتی که در كارخانجات قوطی­سازی و چاپ موجود هستند، به ۲۵ الی ۳۵ سال پیش باز می­گردند که به تدریج در حال پیر شدن هستند و به همین دلیل هم واردات ماشین آلات این صنعت در سال­های اخیر افزایش داشته است.

با توجه به اینكه صنایع فرآوری محصولات كشاورزی و صنایع تبدیلی كشورمان ناچیز است و بیشتر مواد غذایی كنسرو شده، آب میوه، نوشابه و غیره، قابلیت صادر شدن به کشورهای دیگر را دارند، بنابراین ایجاد کردن ظرفیت­های جدید قوطی­سازی و چاپ روی فلز به یک امر حیاتی تبدیل شده است. تاکنون چندین واحد قوطی­سازی جهت خرید آخرین تكنولوژی­های صنعت قوطی سازی، دست به کار شده اند. برای این کار سرمایه گذاری­های کلانی مورد نیازاست و حتما باید حمایت­های دولتی  و بانکی در این زمینه صورت بگیرد.

 

با به وجود آمدن ظرفیت­های جدید در صنعت قوطی­سازی، مواد غذایی با كیفیت بهتر، ظرفیت بیشترو قیمت كمتر تولید می­شوند و به این ترتیب بستر رقابت با کشورهای خارجی مهیا می­گردد. به دنبال صنعت قوطی­سازی، صنعت چاپ روی فلز نیز باید از سیستم­های جدید استفاده کند.

مصرف ­كنندگان انواع قوطی­های فلزی، به مصرف قوطی­های چاپدار تمایل بیشتری نشان می­دهند چرا که این چاپ­ها قادر هستند كیفیت ممتاز محصول را حفظ کرده و امكان تقلب در تولید محصول را به صفر برسانند.

 

مهم­ترین نیازهای صنعت قوطی­سازی

مهم­ترین نیازهایی که در صنعت قوطی و صنعت چاپ روی فلز وجود دارد، مربوط به كنترل کردن تولید مواد اولیه داخلی و كنترل  نمودن واردات مواد اولیه است که حتما باید مطابق با استانداردهای بین­المللی باشد.

همچنین حتما باید تمام تولیدكنندگان، مواد غذایی را به صورت استاندارد بسته­بندی نمایند وبه هیچ عنوان نباید محصولات غذایی را به صورت فله ای توزیع کنند. حتما باید دربسته­بندی این نوع محصولات، بهداشت مواد غذایی، امنیت غذایی مصرف كننده رعایت گردد تا به دنبال آن هزینه­های بهداشتی و درمانی در جامعه کاهش یابد.

200 سال طول کشیده است تا صنعت قوطی توانسته است جوابگوی تقاضا افزاینده جهت بسته­بندی محصولات با کیفیت باشد. درطول سالها صنعت قوطی ایران پیشرفت­های زیادی داشته است و توانسته است در تامین نیاز میلیون­ها نفر که از این قوطی­ها در زندگی خود استفاده کنند موفق باشد. این نیاز می­تواند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم باشد. میزان استفاده از این قوطی­ها روز به روز افزایش می­یابد و پیش­بینی می­شود که در آینده­ای نه چندان دور تبدیل به یکی از پرمصرف­ترین کالا در بین انسان­ها در سرتاسردنیا باشد.

 

مزایای قوطی فلزی

از مهم ترین مزایای این قوطی­ها این است که چون قابل بازیافت هستند، خطری را برای محیط زیست ایجاد نمی­کنند و نسبت به پلاستیک خطر بسیار کمتری برای محیط زیست دارند و مردم می­توانند با خیال راحت­تری از آنها استفاده کنند. این بازیافت به قدری توسعه پیدا کرده است که صنایع بازیافت قوطی­های آلومینیومی در دنیا توانسته است به یک صنعت بیلیون دلاری درجهان تبدیل شود که به نوبه خود توانسته است قدم بسیارمهمی درامر بهداشت محیط زیست بردارد.

از مزایای دیگر قوطی می توان به سختی، خورد نشدن، فاسد نشدن و تاریخ انقضای بالای آن اشاره کرد که تمام این موارد سبب حفظ و نگهداری محتویات داخل آنها به بهترین شکل شده است. در داخل این قوطی­ها می­توان مواد مختلفی مانند غذا، آشامیدنی، رنگ ، اسباب بازی، لوازم التحریر، مواد شیمیایی و … بسته بندی نمود.

 

 

در حالت کلی می­توان گفت كه در ایران صنایع تولید مواد اولیه، لوازم و تجهیزات قوطی­سازی راه موفقی را طی کرده است، ولی ازآنجایی در زمان بسیار کمی در سطح بین الملل، تحولات تكنولوژیكی در این صنعت ایجاد شده است، بنابراین نیاز است كه صنعت بسته­بندی فلزی و چاپ روی فلز در ایران نیز هم پای آنان پیشرفت کند تا بتواند در سطح بین­المللی گام های بزرگی بردارد. اگر این اتفاق نیفتد نیاز به واردات خواهیم داشت.

همچنین با گذشت زمان، به تنوع محصولات در این صنعت روز به روز بیشتر می­شود. برای مثال به این قوطی­ها مواردی از قبیل درب ایزی اپن، درب شیشه و غیره اضافه می­شود که برای تولید آن ها باید مواد اولیه متفاوتی استفاده نمود که اگر در ایران تامین نشود، وارد نمودن آن بسیار دشوار خواهد بود. چون که این مواد وارداتی، جزو كالاهای تخصصی به شمار می­روند و قسمت مربوط به حقوق و عوارض گمركی هزینه­های بسیار بالایی در پی خوهد داشت.

بیشتر این مواد اولیه عمر کمی دارند و نمی­توان آنها را به مدت طولانی نگهداری نمود. بیش از ۷۰% مواد اولیه که در صنعت قوطی مورد استفاده قرار می­گیرد، وارداتی است که سبب می شود مقدار زیادی از نقدینگی، برای تولید و ارائه محصولات این صنعت مورد استفاده قرار گیرد.

 

 

 

 

مقالات

قوطی فلزیقوطی­سازی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *