بعد از برش کاری توسط اوپراتور قیچی گیوتین،ورقهایی که قرار است تبدیل به قوطی گرد شوند،نوبت لول شدن و حالت دادن به ورقهای قلع اندود چاپی برش خورده است تا آماده ورود به دستگاه جوش فرکانس شود. ورقهای برش خورده ای که حالت لول به خود گرفته و خم شده و به شکل دایره ای درآمده اند، توسط اوپراتور دستگاه جوش فرکانس (که دو صورت اتوماتیک و دستی هستند) جوش داده میشوند.

در این مرحله دو لبه ی ورق روی هم یا در کنار هم قرار گرفته و با استفاده از سیم مسی ۱/۳۸ (سودرونیک)به همدیگر متصل شده و جوش داده میشوند سپس لبه ی بالا و پایین استوانه های جوش داده شده توسط دستگاه دیگری به نام توپوز و با نظارت اوپراتور مخصوص دستگاه خم میشوند.
باید توجه و دقت داشت کم یا زیاد شدن خمیدگی لبه ی قوطی ها ممکن است باعث خراب شدن و در نتیجه خارج شدن از خط تولید و از رده خارج شدن آن قوطی شود.

این مرحله با حساسیت بالا و بیشترین نظارتها انجام میشود.
درمرحله بعد بسته به نوع قوطی،کف و حلقه ی هر قوطی توسط دستگاه مخصوصی به نام دربندی یا والس به بدنه ی قوطیها که لبه های آنها از قبل خم و آماده ی نصب کف و حلقه هستند،متصل میشوند.
در این مرحله و در حین انجام کار توسط دستگاه دربندی یا والس که آن هم اوپراتور مخصوص خود را دارد،یکی دیگر از حساس ترین و سرنوشت ساز ترین مراحل در پروسه ی تولید قوطی انجام میپذیرد.
این مرحله تست نشتی نام دارد.
معمولا در کارخانه هایی با تیراژ تولید روزانه ی بالا این کار توسط دستگاه نشتی یاب انجام میشود،البته باید توجه داشت که هر نوع قوطی تست نشتی مخصوص خود را داشته و باید بر طبق پروتکل های استاندارد این عملیات با دقت و ظرافت انجام شود.

معمولا درصد تست گیری در بین قوطیهای تولیدی،بین ۱۰ تا ۲۵ درصد است یعنی از هر ۱۰۰ قوطی تولید شده بین ۱۰ تا ۲۵ قوطی مورد ارزیابی و تست نشتی قرار میگیرند.
البته در بعضی موارد خاص هم تمام قوطیهای تولیدی به صورت کامل و صد در صد مورد ارزیابی و تست نشتی قرار میگیرند و در حین انجام تست نشتی اگر قوطی ای دارای نشتی باشد از خط تولید جدا شده و به درون ضایعات هدایت میشود.
بعداز اینکه قوطیها با موفقیت مراحل تست نشتی را پشت سر گذاشتند،و همچنین بعد از اینکه قوطیهای خراب و آنهایی که نشتی داشتند،از خط تولید خارج شدند قوطیهای سالم جهت عبور از مرحله ی پایانی به واحد بسته بندی کارخانه فرستاده میشوند.در این مرحله بسته به سفارش مشتری قوطیها یا بر روی پالتهای چوبی چیده شده و توسط نایلون های مخصوص بسته بندی میشوند و یا در کارتونهای کاغذی چیده شده و درب آنها بسته میشود.

بعد از بسته بندی و شمارش دقیق قوطیهای تولید شده،محموله قبل از بارگیری پلمپ شده،مشخصات محصولات بر روی پالتها و یا کارتونها درج شده و سپس عملیات بارگیری و ارسال به مقصد انجام میشود‌.

مقالات

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *